Prøv jodkalkulatoren sammen med elevene

Hva med å la elevene bruke jodkalkulatoren i skoleåret som kommer? Jodkalkulatoren er et verktøy som kan brukes for å finne ut om barn, ungdom og voksne får i seg nok jod.

Før 1950-tallet var struma et helseproblem i Norge. Endringer i nordmenns kosthold skaper nå bekymring igjen, og Nasjonalt råd for ernæring mener det er akutt behov for tiltak. 

Jod inngår i produksjonen av skjoldbruskkjertel-hormonene T3 og T4. Disse hormonene regulerer stoffskiftet (forbrenningen vår), og er i tillegg viktige for normal vekst og utvikling av sentralnervesystemet hos barn. 

Ett nøkkelråd for å få nok jod er å passe på å innta tre porsjoner med melk og meieriprodukter daglig, samt å spise fisk (husk hvit fisk) til middag minst 2-3 ganger i uken, i tillegg til et ellers sunt og variert kosthold.

Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak av jod på 150 mikrogram (µg) for barn over 10 år og voksne. Anbefalingene er noe lavere for små barn og noe høyere for gravide og ammende. Les mer om hvordan man kan få nok jod via kostholdet.

Eksempler på innhold av jod i noen matvarer:

  • En middagsporsjon hvit fisk/sei (ca. 270 g rå vekt) = 251 mikrogram
  • En middagsporsjon fet fisk (175 g rå vekt) = 21 mikrogram
  • Ett glass melk (1,5 dl)  30 mikrogram
  • Ett lite beger yoghurt (125 g) = 17,5 mikrogram
  • En skive grovt brød med brunost (20 g) = ca. 25 mikrogram
  • En skive grovt brød med gulost (20 g) = ca. 6 mikrogram
  • Ett kokt egg = 27 mikrogram

 La elevene teste om de får i seg nok jod via jodkalkulatoren!