Mye godt av risgrøt-rester

Hvis du får rester av risgrøt kan du lage mye godt – i tillegg unngår du å kaste mat. Riskrem, rislapper og risvafler er noen eksempler.

I førjulstiden og juledagene er det mange som spiser ris(ensgryns)grøt. Med en porsjon grøt får du ca. 2,5 dl melk, som sammen med et glass melk (2 dl) og frokostblanding med yoghurt naturell (2 dl) kan bidra med over 70 % av dagsbehovet for jod for barn over 10 år og voksne.

Rester av risgrøt kan brukes til

- Riskrem: En typisk jule-dessert i Norge. Her finner du oppskrift på riskrem.

- Rislapper: Denne oppskriften inneholder cottage cheese i tillegg til risgrøt-rester.

- Grøtvafler: Her finner du forslag til hvordan du kan bruke rester av meieriprodukter i vaffelrøre.

Ved å bruke rester av risgrøt kan du komme langt i å dekke dagsbehovet for jod hvis du kombinerer med andre jodrike meieriprodukter som melk, syrnet melk, yoghurt og brunost – og spesielt den brune geitosten!

Ved å bruke jodkalkulatoren kan du og elevene få innblikk i eget inntak av jod!

Vi ønsker en god og jodrik jul!